الخميس، 17 مارس 2011

لأ علشان مش عاوز: ابني يبقي في حجري وادور عليه..

تعديلات الدستور....
دستور ايه ولامؤخذة؟؟
اه اه الدستور ده ال احنا اسقطناه لما عملنا الثورة ولا دي تعديلات لحاجة تانية؟؟
الدستور ده ال بقاله 41 سنة بيتشخرم وبيتلون وبيتظبط وبيتربط؟؟
هوا اايوة والنبي هوا..
هوا بغباوته وشكله العكر...


ليه مش "نعم"؟؟؟
نعم يعني انا بعترف ان كل العملناه سوا ده كان لعب عيال.. أسقط دستور ومعترفش بيه وبعد كده اوافق علي تعديلات في نفس ذات الدستور!!!!
نعم يعني انتخابات برلمانية دلوقتي... دلوقتي يعني الاخوان والحزب الوطني " كمستقلين" هما ال هيعملولي الدستور الجديد.. وانا مش مستعد حد يتكلم بأسمي لمجرد انه كان مُنظم من قبلي واستغل ضيق الوقت لصالحه...
نعم يعني انا موافق علي سياسة الاخوان -الاحترم ذكاءهم لكني محترمش اساليبهم- في تخويف الناس .. انا شفت بنفسي منشورات للاخوان بتحرم التصويت ب لا ... ده غير حملتهم الشرسة ال بتوهم البسطاء ان التصويت ب لا هيخلي المجلس العسكري يفرض الاحكام العرفية.. والمسيحين - علي حد تعبيرهم- هيلغوا المادة التانية.. والاستقرار والاقتصاد و الخ الخ...
سياسة الترهيب دي بجد حاجة وسخة...
نعم يعني انا موافق علي كل التناقضات الموجودة في الدستور لحد ميتعمل واحد جديد..
نعم يعني انا موافق علي ان رئيس الجمهورية يمسك الحكم بكل الصلاحيات المهووووولة ال في ايده دي...
نعم يبقي مش هدي اي فرصة لأي حركة سياسية تنظم نفسها علشان تشارك بشكل فعال في الحياة السياسية في مصر الخمس سنين الجاية..
نعم يبقي انا اقتنعت بالفكرة الغبية بتاعة الاستقرار.. طب م كده كده هنعمل دستور جديد ... طب منعمله دلوقتي ونخلص... علي رأي المثل الشعبي: يبقي ابني في حجري وأدور عليه؟؟؟


علشان كده انا هقول لأ


وبمناسبة الارهاب الفكري ال الأخوان والسلفين عملينه للناس علشان ميصوتوش ب لأ خوفا وحرصا علي المادة التانية...


المادة التانية..
«الإسلام دين الدولة واللغة العربية لغتها الرسمية ومبادئ الشريعة الإسلامية المصدر الرئيسي للتشريع»..
هكتبلكم رأي واحد صاحبي مسيحي لما سألته علي رأيه في الموضوع ده...


قال: انا مش معترض خالص علي المادة دي.. لانها بتقول المصدر الرئيسي مش الوحيد للتشريع..
ثم مصر مش زي السعودية .. يعني مش بتطبق الشريعة بشكل كامل .. بتطبق القانون المصري .. وفي الحاجات البتطبق فيها الشريعة علي المسلمين مش بتطبق علي المسيحين زي الجواز والطلاق وخلافه..
ف ليه هخاف من المادة دي وهحاول اغيرها!!؟؟ وانا عارف ان ده هيعمل مشاكل وحساسية في المجتمع المصري...
اه الاسلام الدين الرسمي للدولة بسبب ان الاغلبية مسلمة وده طبيعي... تبقي فين المشكلة!؟!؟


ده كلامه ال انا متفق معاه فيه... يبقي مينفعش حد يستغل فطرة الناس المتدينة ويخوفهم علي المادة دي او يحرم ويحلل التصويت بنعم او لأ علي حسب هوااااه...


يبقي ببساطة كده .. كل واحد يفكر ويشوف ايه مميزات وعيوب نعم او لأ... ويختار...
المهم انه يشارك ... ويحاول يقنع غيره انه يشارك...
ويفتح عقله ويتقبل الرأي الأخر ويناقشه.. ويبقي عنده استعداد للاقتناع... يعني ميتربسش دماغه وخلاص..


وتاني انا هنزل يوم السبت ان شاء الله وهقول لأ لتعديلات الدستور لأ لترقيع الدستور لأ لاننا نستحق بعد العملناه دستور جديد دلوقتي مش بعدين لأ علشان مش عاوز: ابني يبقي في حجري وادور عليه..





هناك 24 تعليقًا:

BNT ELISLAM يقول...

انا كمان هقول لا
ياعنى لا



وفعلا الدستور سقط من زمان
ولا ايه


بيلعبوا بينا شكلهم كده

من كل بستان زهرة يقول...

لأ طبعا
لآ لترقيع الدستور
خلاص زمن تأليه الحاكم انتهى

وعايزه اقول لشوية الأرجوزات الي طالعين يتكلموا عن الماده الثانيه

من انتم.... من انتم
ستندمون حيث لا ينفع الندم
إللي بيته من زجاج لا يرمي الآخرين بالحجارة
معي الملايين
أوجه نداء
إلى كل ملايين
فالتزحف الملايين
فالتهتف الملايين
بسرعة بسرعة
دقت ساعة العمل
دقت ساعة الزحف
دقت ساعة الانتصار
لا رجوع

ناس فاضيه ولو أكدتلهم ان الماده الثانيه مش هيتم المساس بها
وسألتهم هتقولوا نعم ولا لأ
والله متأكده ان ردهم هيكون على ايه هو يعني ايه دستور أصلا

FAW يقول...

بالنسبة للمادة التانية كده كده هتبقي مجال للنقاش سواء كانت النتيجه نعم أو لا
و ده برضو ميخليش حد يخاف

( لا ) عشان عشان مش عايز أي ريس ييجي يبقي رئيس القضاء و الجيش و الشرطه
( لا ) عشان مش عايز الريس يبقي ممكن يعين (إبنه) كنائب ليه
( لا ) عشان هحس إن الشريط سف و رجع من الأول

Ms Venus يقول...

طبعا لا والف لا

وانا هقول لا



وكمسيحية كمان يا ابو على معنديش مشكلة مع المادة التانية

الامور اللى خاصة بالتشريع الدينى معروف ان المسيحين هيتم الحكم بينهم بشريعة الانجيل

علشان كده انا معنديش مشكلة

sony2000 يقول...

لاااااااااع
انا والصعايده تبعي:)

حَـبآيـۃْ.بـטּـدۉڷ يقول...

لأ ..

لإن مَفِيشْ حُـلول مُتوَفِره غيرهَـآ .. !! :)

norahaty يقول...

قولت وخلصت
يارب يكون ما
قلته صح :يـارب

سمع هوص (Abo 3li) يقول...

BNT ELISLAM
قلنا لأ والاغلبية اختارت نعم.. يبقي نشتغل علي الاساس ده..


من كل بستان زهرة
ال حصل حصل... عاوزين نشوف وننظم خطوتنا الجاية..


FAW
ازاي هننزل في الشارع علشان نبقي مؤثريين احنا كمان!؟


Ms Venus
التوعية لازم تبقي من الناحيتين.. ونخرج الدين بره الموضوع خااالص.. ورجال الدين كمان من النحيتين علشان محدش يستغل ده تاني علي انه صراع بين دينين..
وانا بحترم رأيك جدا جدا جدا..


sony2000
فين الصعايدة دول؟؟ كسفتونا :P


حَـبآيـۃْ.بـטּـدۉڷ
ونعم بقت امر واقع.. لازم نتعامل معاها اكنها كانت اختيارنا..


norahaty
يارب يكون ماأختارته الاغلبية صح...

NEBHOTEP يقول...

زغرتي يا ام منصور 77% قالوا نعم لتعديل الدستور

زغرتي يا أم مروه ... راحت كل إنجازات الثوره

زغرتي يا أم حمدان ... بكرة هيمسكوها الإخوان

... زغرتي يا أم حبيب ... شبابنا من بكره هيلبس جلاليب

... زغرتي يا ام آيات ... بناتنا من بكره هيلبسوا عبايات ...

...زغرتي يا أم ريمون ... اللي قالوا لأ طلعوا 4 ملي

فتاه من الصعيد يقول...

السلام عليكم

انا عارفه اني مقصره معاك في التعليق والمتابعه الفتره اللي فاتت ولكن ده كان لظروف :)

عندي بوست وطلب مهم ارجو المساعده فيه :)

http://mal2atlhash3noan.blogspot.com/2011/03/blog-post_24.html

سمع هوص (Abo 3li) يقول...

NEBHOTEP
الزغرطة مش عيب برضه!! :P:P:P




فتاه من الصعيد
حصل يافندم...
ولا يهمك.. انا نفسي مقصر مع الكل ومع مدونتي كمان... :(

ساره العمراوى يقول...

شركة مكافحة حشرات بالخرج

شركة مكافحة حشرات بالخرج

شركة مكافحة النمل الابيض بالخرج
شركة رش مبيدات بالخرج
شركة رش دفان بالخرج

شركة تنظيف بالخرج

شركة تنظيف شقق بالخرج
شركة تنظيف بالمزاحميه

شركة تنظيف فلل بالمزاحميه

ساره العمراوى يقول...

شركة مكافحة حشرات بالمزاحميه

شركة رش دفان بالرياض

شركة مكافحة الثعابين بالرياض

شركة مكافحة حشرات بشمال الرياض
شركة رش مبيدات بشمال الرياض

شركة مكافحة حشرات بجنوب الرياض

شركة رش مبيدات بجنوب الرياض
شركة تنظيف بجنوب الرياض
شركة تنظيف منازل بجنوب الرياض

شركة مكافحة حشرات بغرب الرياض

شركة رش مبيدات بغرب الرياض
شركة تنظيف بغرب الرياض


شركة تنظيف منازل بغرب الرياض

مريم مر العمراوى يقول...

شركة تنظيف بالجبيل

شركة كشف تسربات المياه بالجبيل

شركة تسليك مجارى بالجبيل

شركة تنظيف مجالس بالجبيل

شركة نظافة بالجبيل

شركة تنظيف شقق بالجبيل

شركة رش مبيدات بالجبيل

شركة تنظيف خزانات بالجبيل

شركة تنظيف منازل بالجبيل

شركة مكافحة النمل الابيض بالجبيل

شركة تنظيف بيوت بالجبيل

قمة الامتياز يقول...

شركة عزل اسطح بالدمام شركة عزل اسطح بالخبر شركة عزل اسطح بالقطيف شركة عزل اسطح بالجبيل شركة عزل اسطح بالظهران شركة تنظيف خزانات بالدمام شركة تنظيف خزانات بالخبر شركة تنظيف خزانات بالقطيف شركة تنظيف خزانات بالظهران شركة تنظيف خزانات بالجبيل شركة تنظيف منازل بالدمام شركة تنظيف منازل بالخبر شركة تنظيف منازل بالقطيف شركة تنظيف منازل بالجبيل شركة تنظيف منازل بالظهران شركة تنظيف بالدمام شركة تنظيف بالخبر شركة تنظيف بالقطيف شركة تنظيف بالظهران شركة تنظيف بالجبيل

قمة الامتياز يقول...

شركة مكافحة النمل الابيض بالدمام شركة مكافحة النمل الابيض بالخبر شركة مكافحة النمل الابيض بالقطيف شركة مكافحة النمل الابيض بالظهران شركة مكافحة النمل الابيض بالجبيل شركة مكافحة حشرات بالدمام شركة مكافحة حشرات بالخبر شركة مكافحة حشرات بالجبيل شركة مكافحة حشرات بالقطيف شركة مكافحة حشرات بالظهران شركة مكافحة النمل الابيض بالقصيم شركة مكافحة النمل الابيض بالقصيم افضل شركة مكافحة النمل الابيض بالقصيم شركة مكافحة النمل الابيض ببريدة افضل شركة مكافحة النمل الابيض ببريدة شركة مكافحة حشرات بالقصيم

قمة الامتياز يقول...

افضل شركة مكافحة حشرات بالقصيم شركة مكافحة حشرات ببريدة افضل شركة مكافحة حشرات ببريدة شركة مكافحة حشرات بابها افضل شركة مكافحة حشرات بابها شركة مكافحة النمل الابيض بابها افضل شركة مكافحة النمل الابيض بابها شركة مكافحة النمل الابيض بخميس مشيط افضل شركة مكافحة النمل الابيض بخميس مشيط شركة مكافحة حشرات بخميس مشيط افضل شركة مكافحة حشرات بخميس مشيط
شركة تنظيف خزانات بالرياض افضل شركة تنظيف خزانات بالرياض شركة كشف تسربات المياة بالرياض افضل شركة كشف تسربات المياة بالرياض شركة مكافحة حشرات بالرياض افضل شركة مكافحة حشرات بالرياض شركة تخزين اثاث بالرياض افضل شركة تخزين اثاث بالرياض شركة تنظيف منازل بالرياض

قمة الامتياز يقول...

افضل شركة تنظيف منازل بالرياض شركة مكافحة النمل الابيض بالرياض افضل شركة مكافحة النمل الابيض بالرياض شركة تنظيف بالرياض افضل شركة تنظيف بالرياض شركة نقل اثاث بالرياض افضل شركة نقل اثاث بالرياض


قمم التميز يقول...

شركة تنظيف بالدمام

شركة كشف تسربات المياه بالدمام

شركة مكافحة حشرات بالدمام

شركة تسليك مجارى بالدمام

شركة مكافحة النمل الابيض بالدمام

شركة تنظيف فلل بالدمام

شركة تنظيف منازل بالدمام

شركة تنظيف خزانات بالدمام

شركة تنظيف شقق بالدمام

شركة رش مبيدات بالدمام

شركة نظافة بالدمام

شركة تنظيف موكيت بالدمام

شركة تنظيف مجالس بالدمام

شركة تنظيف بيوت بالدمام

شركة تنظيف كنب بالدمام

شركة تنظيف سجاد بالدمام

شركة نقل اثاث بالدمام

شركة نقل عفش بالدمام

قمم التميز يقول...

شركة تنظيف بالدمام
شركة تنظيف منازل بالدمام
شركة تنظيف بيوت بالدمام
شركة تنظيف فلل بالدمام
شركة تنظيف شقق بالدمام
شركة تنظيف خزانات بالدمام
شركة جلى بلاط بالدمام
شركة تنظيف براس تنورة
شركة مكافحة حشرات براس تنورة
شركة مكافحة حشرات بالجبيل
شركة مكافحة النمل الابيض بالجبيل
شركة رش دفان بالرياض
شركة مكافحة حشرات بالدمام

قمم التميز يقول...

شركة كشف تسربات المياه بالدمام
شركة مكافحة النمل الابيض بالدمام
شركة مكافحة حشرات شمال الرياض
شركة مكافحة حشرات شرق الرياض
شركة مكافحة حشرات جنوب الرياض
شركة رش مبيدات شمال الرياض
شركة رش مبيدات شرق الرياض
شركة رش مبيدات جنوب الرياض
شركة مكافحة الثعابين بالرياض
شركة مكافحة الثعابين بالدمام
شركة رش دفان بالدمام
شركة رش مبيدات بالدمام
شركة تسليك مجارى بالرياض

قمم التميز يقول...

شركة تنظيف مجالس بجازان
شركة تنظيف شقق بجازان
شركة تنظيف منازل بجازان
شركة تنظيف فلل بجازان
شركة تنظيف مجالس بابها
شركة تنظيف شقق بابها
شركة تنظيف منازل بابها
شركة تنظيف فلل بابها
شركة تنظيف بابها
شركة تنظيف بجازان
شركة تنظيف موكيت بخميس مشيط
شركة تنظيف مجالس بخميس مشيط

قمم التميز يقول...

شركة تنظيف شقق بخميس مشيط
شركة تنظيف فلل بخميس مشيط
شركة تنظيف منازل بخميس مشيط
شركة تنظيف بخميس مشيط
شركة مكافحة حشرات بابها
شركة مكافحة حشرات بجازان
شركة مكافحة حشرات بنجران
شركة مكافحة حشرات بخميس مشيط

نور الهدى يقول...


ارخص شركة نقل عفش بالدمام

ارخص شركة نقل عفش بمكة



شركات نقل عفش بالرياض

ارخص شركة نقل عفش بالاحساء